Nieuwsbrief juli 2020: Wat doet stress met je?

Stress is een gevoel van spanning en onrust in het lichaam. Stress-wetenschappers noemen het ook wel een "vlucht-, vrees- of vechtreactie". Daarnaast is de spiegel van het stresshormoon, cortisol, in het bloed is verhoogd. Bij de stressreactie bestaat een gespannen gevoel zoals gespannen spieren, hartkloppingen, hoofdpijn, transpireren, benauwdheid, trillen, duizeligheid, misselijkheid, etc. Belangrijk is ook dat men veel denkt, piekert en dat men slecht slaapt. Dit is een normale reactie onder spanning maar moet niet te lang duren.

Er bestaat positieve en negatieve stress:
Positieve stress is het soort stress dat bij een inspanning of prestatie hoort. Dit kan lichamelijk of geestelijk zijn. Men staat voor een taak zoals een tentamen of een reis. Er volgt een ontlading.
Negatieve stress is frustrerend. Inspanningen worden belemmerd, het lukt niet meer. Er ontstaat ergernis, boosheid en men raakt gedemotiveerd.

Hoe kom je tot ontspanning?

Dit is voor iedereen anders, afhankelijk van je levensstijl, interesse, gezinsleven en tijd, neem je tijd om tot ontspanning te komen. Voor de een werkt af en toe een weekendje weg prima, de andere persoon heeft elke dag een uurtje ontspanning nodig. Mijn advies is; zoek iets wat bij je past, ga dansen, sporten, wandelen, maak muziek, lees een boek etc. Als je een activiteit zoekt waar je ontspannen van wordt heb je meer kans op succes. Door ontspanning kom je tot jezelf en neem je spanning af, je ziet de gebeurtenissen in beter perspectief en je reacties zijn reƫler. Als je balans tussen spanning en ontspanning goed is zal je kunnen werken en genieten op een positief niveau. Ervaar je minder negatieve klachten, is je draagkracht groter en ben je dus echt in balans.

Weg met stress!

In een kort traject van vijf sessies leer ik je alles over stress, spanning, ontspanning, grenzen stellen, tijd voor jezelf nemen en beter in balans te komen met jezelf. Beheersing van stress brengt je veel goeds!

Bij interesse neem gerust contact met mij op voor een gratis gesprekje via Zoom of de telefoon.