Thema nieuwsbrief oktober 2019 Balanceren met spanning en ontspanning.

 

Balanceren met spanning en ontspanning.

In de aanloop naar de herfst en winter komen er in de praktijk meer cliënten naar me toe die kampen met depressieve klachten. Gevoelens van depressieve aard komen naar boven de bekende winterdepressie. Ook zie ik steeds meer mensen met een chronische overbelasting, overspannenheid of burn out. De eisen die tegenwoordig in de maatschappij aan je worden gesteld zijn steeds hoger en hier willen we allemaal graag aan voldoen. Op het moment dat je langdurig over je belastbaarheid heen gaat, word je draagkracht steeds minder en lever je energie in. Je emotionele accu raakt leeg met als gevolg veel lichamelijke en geestelijke klachten en zeer regelmatig ziekte verzuim.

Wat doet stress met je?
Stress is een gevoel van spanning en onrust in het lichaam. Stress-wetenschappers noemen het ook wel een "vlucht-, vrees- of vechtreactie". De spiegel van het stresshormoon, cortisol, in het bloed is verhoogd. Dit wordt wel gezien als een soort oer-reactie van de mens om te overleven in de wilde natuur. Dit soort reacties lijken in het heden ten overbodig. Bij de stressreactie bestaat een gespannen gevoel zoals gespannen spieren, hartkloppingen, hoofdpijn, transpireren, benauwdheid, trillen, duizeligheid, misselijkheid, etc. Belangrijk is ook dat men veel denkt, piekert en dat men slecht slaapt. Dit is een normale reactie onder spanning maar moet niet te lang duren.

Hoe kom je tot ontspanning?
Dit is voor iedereen anders, afhankelijk van je levensstijl, interesse, gezinsleven en tijd, neem je tijd om tot ontspanning te komen. Voor de een werkt af en toe een weekendje weg prima, de andere persoon heeft elke dag een uurtje ontspanning nodig.
Mijn advies is; zoek iets wat bij je past, ga dansen, sporten, wandelen, maak muziek, lees een boek etc. Als je een activiteit zoekt waar je ontspannen van wordt heb je meer kans op succes. Door ontspanning kom je tot jezelf en neem je spanning af, je ziet de gebeurtenissen in beter perspectief en je reacties zijn reëler.
Als je balans tussen spanning en ontspanning goed is zal je kunnen werken en genieten op een positief niveau.
Ervaar je minder negatieve klachten, is je draagkracht groter en ben je dus echt in balans.

Voor vragen of begeleiding kan je altijd contact opnemen met Coachpraktijk Balans.

 stress

 

 

 

 

Coachpraktijk Balans is aangesloten bij de beroepsvereniging het CAT en bij de Geschillencommissie het GAT.

 

cat logo GAT schild 2019