Nieuwsbrief december 2018

Hoe overleef je de feestdagen als je hooggevoelig bent?

Hooggevoelige mensen hebben een gevoeliger zenuwstelsel en staan extra open voor prikkels, energieën, drukte en sfeer. De kerstmaand is bij uitstek een drukke maand met veel verplichtingen naast je werk en gezin. Velen ervaren dan ook stress en hebben minder tot geen energie. Dit komt , omdat je tijdens deze weken weinig tijd hebt om alleen te zijn en je energie niveau weer op te laden.
Kerstinkopen, cadeautjes zoeken, wat kook ik met de kerst, bij wie gaan we eten of nodigen wij uit staan centraal naast je werk en gezin. Wat kan je doen om de rust en energie te bewaren?

1. Leg de lat niet te hoog. Door je perfectionisme wil je alles regelen en zo goed mogelijk doen. Verdeel de taken en geef wat controle uithanden. Het is niet erg om hulp te vragen.
2. Geef je grenzen aan. Durf je grenzen aan te geven en zeg als het je te veel is. Door je hooggevoeligheid heb je moeite met begrenzen.
3. Geef je rustmoment aan. Vertel dat je even een uurtje voor jezelf nodig hebt om bij te komen en weer op te laden.
4. Zeg nee. Ze gerust eens nee als het echt niet gaat. Leg uit wat je voelt en er zal meer begrip komen voor je gevoeligheid.
5. Wandel. Maak tussen je afspraken door een wandeling, dit verlaagt je stress en voorkomt mogelijk nog meer kerst stress.
6. Plannen. Plan ruim van te voren je dagen in, dit geeft overzicht en rust.

Gebruik je talent met de feestdagen en creëer warme en liefdevolle dagen, daar ben je goed in!

Coachpraktijk Balans, Zuid-Limburg | Mail: info@coachpraktijkbalans.nl | GSM: 06-41072828