Nieuwsbrief thema Welke invloed heeft stress op je gezondheid?

Stress is een van de meest belangrijke oorzaken van ziekteverzuim. Steeds meer mensen ervaren stress in werk en privé sfeer en ontwikkelen vaker psychische klachten.
Het menselijk lichaam is ontworpen om stress te ervaren en erop te reageren.
Stress kan positief zijn, dan houdt het ons alerte en klaar om gevaar te vermijden.
Op het moment dat je klachten krijgt en niet meer de balans vindt tussen spanning en ontspanning kun je lichamelijke en psychische klachten ontwikkelen.
De meest voorkomende klachten bij stress zijn: hoofdpijn, maagpijn, vast zittende spieren, prikkelbaarheid, verhoogde bloeddruk of slaapproblemen.
Regelmatig komt het voor dat mensen hun stress willen verlichten door het nuttigen van alcohol en het gebruik van sigaretten. In plaats van de stress te verlichten moet het lichaam nog harder werken en dit veroorzaakt dus nog meer stress in je lichaam.

Wat kan je doen om de stress te verminderen?

1.    Concentreer je op een ding tegelijk. Maak een stappenplan en doe alles stap voor stap, zo behoud je overzicht.
2.    Stel prioriteiten en voorkom dat je energie steekt in onbelangrijke zaken.
3.    Neem tussen je werk door regelmatig pauze. Maak een praatje met je collega en neem even de tijd om je gedachten te ontspannen.
4.    Gebruik je energie op een slimme manier.
5.    Ga regelmatig sporten, dit is belangrijk om je geest en lichaam gezond te houden.
6.    Zoek een hobby, zodat je met anderen dingen bezig bent.
7.    Praat met je familie of vrienden over dingen die je dwars zitten, ventileren van je gevoelens doet wonderen.
8.    Plan eens een vrije dag en ga iets leuks doen met vrienden.
9.    Beloon jezelf eens met een bloemetje of een leuk boek.
10.    Probeer elke dag een geluksmomentje te vinden en geniet hiervan.


Voor vragen over de begeleiding van stress bij Coachpraktijk Balans mag je mij mailen, of bellen.

 

Coachpraktijk Balans, Zuid-Limburg | Mail: info@coachpraktijkbalans.nl | GSM: 06-41072828