Nieuwsbrief thema angst

Angst voor de angst!

Iedereen kent angst en iedereen is wel eens bang voor een bepaalde situatie of een aankomende gebeurtenis. Neem bijvoorbeeld een bezoek aan de tandarts of een medische ingreep, het verhoogd je ademhaling, je wordt onrustig, kan gaan transpireren en je zeer onprettig voelen. Je bent overgeleverd aan anderen en het voelt niet prettig als je geen controle hebt op wat er gaat gebeuren. Angst is dus een normale emotie belangrijk om te kunnen overleven.

Maar is er sprake van overmatige angst en zo omvangrijk dat het je dagelijkse leven in war stuurt dan spreken we van een angststoornis. De angst neemt dan veel te grote proporties aan en belemmert je in je dagelijkse bezigheden. Het ontneemt je de vreugde van het leven om onbevangen te genieten. Angst voor de angst is je grootste vijand.

Ik zie veel cliënten die situaties gaan vermijden om te voorkomen dat ze angst gaan ervaren, zo bevestig je je angst. Het is juist beter om de confrontaties aan te gaan. De gedachten over je angsten beïnvloeden je gevoelens, gedrag en dan gaat je stemming snel naar beneden en je angst schiet omhoog. In de Cognitieve Gedragtraining leer ik cliënten om de regie weer in eigen handen te nemen en de baas te worden over je eigen gedachten.

Wil je meer weten over omgaan met angsten en de Cognitieve Gedragstraining neem dan contact op met Coachpraktijk Balans.

 

Coachpraktijk Balans, Zuid-Limburg | Mail: info@coachpraktijkbalans.nl | GSM: 06-41072828