Nieuwsbrief april 2018

Welke invloed heeft stress op je gezondheid?

Stress is een van de meest belangrijke oorzaken van ziekteverzuim. Steeds meer mensen ervaren stress in werk en privé sfeer en ontwikkelen vaker psychische klachten.
Het menselijk lichaam is ontworpen om stress te ervaren en erop te reageren.
Stress kan positief zijn, dan houdt het ons alerte en klaar om gevaar te vermijden.
Op het moment dat je klachten krijgt en niet meer de balans vindt tussen spanning en ontspanning kun je lichamelijke en psychische klachten ontwikkelen.
De meest voorkomende klachten bij stress zijn: hoofdpijn, maagpijn, vast zittende spieren, prikkelbaarheid, verhoogde bloeddruk of slaapproblemen.
Regelmatig komt het voor dat mensen hun stress willen verlichten door het nuttigen van alcohol en het gebruik van sigaretten. In plaats van de stress te verlichten moet het lichaam nog harder werken en dit veroorzaakt dus nog meer stress in je lichaam.

Wat kan je doen om de stress te verminderen?

1.  Concentreer je op een ding tegelijk. Maak een stappenplan en doe alles stap voor stap, zo behoud je overzicht.
2.  Stel prioriteiten en voorkom dat je energie steekt in onbelangrijke zaken.
3.  Neem tussen je werk door regelmatig pauze. Maak een praatje met je collega en neem even de tijd om je gedachten te ontspannen.
4.  Gebruik je energie op een slimme manier.
5.  Ga regelmatig sporten, dit is belangrijk om je geest en lichaam gezond te houden.
6.  Zoek een hobby, zodat je met anderen dingen bezig bent.
7.  Praat met je familie of vrienden over dingen die je dwars zitten, ventileren van je gevoelens doet wonderen.
8.  Plan eens een vrije dag en ga iets leuks doen met vrienden.
9.  Beloon jezelf eens met een bloemetje of een leuk boek.
10. Probeer elke dag een geluksmomentje te vinden en geniet hiervan.

Uit de praktijk: Wil ervaart veel stressklachten.

Wil is 48 jaar en ervaart momenteel veel stress. Hij zit midden in een scheiding en er lijkt maar geen einde te komen aan de afwikkeling op zakelijk gebied. Alles wordt geblokkeerd door de emoties die bij hem en zijn aanstaande ex vrouw spelen.
Het gevolg is dat hij erg down is, slecht slaapt, minder goed presteert op zijn werk en daardoor in de avonduren meer is gaan drinken.
Door het niet ventileren van de gevoelens en problemen is hij gevlucht in de alcohol.
We gaan eerst de zakelijke kant van de scheiding evalueren en maken een stappenplan.
Na overleg met zijn vrouw worden er knopen doorgehakt en kan de advocaat met de juridische zaken starten.

Vervolgens gaan we kijken welke gevoelens waar vandaan komen en starten we met het op een rijtje krijgen van alle gebeurtenissen van de afgelopen periode.
Door meer duidelijkheid te scheppen en goed aan het werk te gaan door middel van zelfreflexie komen we er al snel achter waar de pijnpunten zitten.
Nu volgt er een periode om de bewustwording om te zetten in je dagelijks leven en bij dreigende stress niet naar de alcohol te grijpen, maar bijvoorbeeld te gaan sporten of een vriend te bellen. Wil sluit de coaching na enkele maanden met veel vertrouwen af.

 

Coachpraktijk Balans, Zuid-Limburg | Mail: info@coachpraktijkbalans.nl | GSM: 06-41072828