Thema nieuwsbrief maart.

Slaap jezelf gelukkig.

Slaap is de tijd waarin je lichaam kan herstellen en kan reorganiseren van top tot teen. Terwijl je slaapt worden je cellen hersteld, word je energie aangevuld, word je humeur gelijkmatiger, herstellen je hersenen zich en word en gezondheid beter. Om zoveel mogelijk voordeel te halen uit je slaap heb je elke nacht 7.5 tot 9 uur slaap nodig. Op die manier kan je lichaam herstellen van de schade die het oploopt door stress en je dagelijkse activiteiten.

Een goede nachtrust geeft je hele lichaam een opkikker. Slaap heeft veel gevolgen voor je algemene gezondheid. Slaap is goed voor je hart, vermindert stress, houd je jong en helpt om gewicht te verliezen.
Een goede nachtrust helpt je om langer te leven. De ideale hoeveelheid slaap ligt dichter bij de 8.5 uur. Een uur minder per nacht is voldoende om een achteruitgang te zien van de kennis en het humeur van mensen. Vertraagde reactietijd, te hoge glucose, depressie, hoofdpijn en een verstoord hormonenbalans kunnen allemaal het gevolg zijn van een nacht met 6 uur slaap of minder.  Van te weinig slaap word je dus niet gelukkiger!

Hoe kan je de kwaliteit van je slaap bevorderen?

1.    Neem geen beweging 2 uur voordat je gaat slapen.
2.    Drink geen alcohol 1 uur voordat je gaat slapen
3.    Overlaad je maag niet
4.    Rook niet voordat je gaat slapen
5.    Zorg voor een regelmatig slaappatroon
6.    Zorg voor een rustige en koele kamer  rond de17 graden.
7.    Plaats geen televisie op je slaapkamer
8.    Ontspan na een langer werkdag
9.    Zet twee uur voor je gaat slapen je telefoon en computer uit
10.  Beperk cafeïne

Bij grote zorgen of vragen over je slaapgedrag of het niet slapen kan je altijd contact opnemen met Coachpraktijk Balans.
Misschien is een training mbt Slaapstoornisssen dan een goede oplossing.

Coachpraktijk Balans, Zuid-Limburg | Mail: info@coachpraktijkbalans.nl | GSM: 06-41072828