Nieuwsbrief februari 2018

Help, ik heb een burn- out!.

Bij een burn-out spelen ook een aantal karaktereigenschappen een grote rol.
In deze nieuwsbrief wil ik graag een van de meest voorkomende ongemakken bespreken en dat is piekeren.

Piekeren.
Piekeren, woelen, malen en tobben, je gedachten draaien overuren en beïnvloeden je dagelijkse leven, gedachten en gedrag, met alle negatieve gevolgen van dien. Veel mensen piekeren dag en nacht het berooft ze van hun rust, levensvreugde en nachtrust.
Piekeren is je onnodig ongerust maken over gevaren die nog gaan komen in de toekomst. Het lukt je maar niet om je gedachten stop te zetten. Je raakt vermoeid, het kost veel negatieve energie en meestal tast het ook je eigen waarde aan. Je zelfvertrouwen daalt als je dagelijks bezig bent met piekeren.

Psychologen maakten een pieker top 5, waar het meeste over gepiekerd wordt.
1.    Schuld ( had ik maar… )
2.    Eigenwaarde ( ik ben dom, slecht, lelijk… )
3.    Controle ( kon ik maar zorgen dat… )
4.    Kwetsbaarheid ( ik kan het niet alleen… )
5.    Veiligheid ( er gaat iets vreselijks gebeuren.. )

Bij Coachpraktijk Balans geef ik Cognitieve Gedragstraining aan cliënten met bovenmatig piekergedrag. In een aantal sessies gaan we dan aan de slag met het thema piekeren, een van de boosdoeners van een burn-out.
Je gedachten zijn alles bepalend, vaak laten mensen zich hierdoor leiden. Ik leer je graag hoe jij de baas kunt worden over je gedachten, zodat je met meer balans in het leven staat en piekeren niet meer de boventoon voert.

Coachpraktijk Balans, Zuid-Limburg | Mail: info@coachpraktijkbalans.nl | GSM: 06-41072828