De fases van een burn-out.

Een burn-out komt vaak onverwachts en lijkt je echt te kunnen overvallen. Je zit zo in je dagelijkse structuur van werk en gezin dat je niet altijd meer goed waarneemt en alert bent op mentale of fysieke klachten. De manier waarop een burn-out zich kenbaar maakt zou je kunnen verdelen in diverse fases. Graag geef ik een beschrijving die zeer helpend kan zijn.

Fase 1: Je eerste waarschuwingssignalen.
•    Overmatige activiteit, het gevoel onmisbaar te zijn op je werk, het gevoel weinig tijd te hebben, ongenoegens verdringen en steeds meer sociale contacten beperken.
•    Je voelt een toenemende chronische vermoeidheid die ook in de vrije tijd niet meer verdwijnt, je hebt langdurig minder energie en het tekort aan slaap maakt je gevoeliger.

Fase 2: Verminderde betrokkenheid:
•    Je ervaart minder positieve gevoelens naar collega’s, je beperkt je contacten op het werk tot het minimum, je geeft anderen eerder de schuld, je bent niet meer steunend maar eerder controlerend bezig.
•    Je inlevingsvermogen neemt wat af, je hebt moeite om naar anderen te luisteren, neemt steeds vaker langere pauzes, ervaart een innerlijke tegenzin om naar het werk te gaan en je hebt meer onrust of ruzie met je partner of kinderen.

Fases 3: Emotionele reacties en schuldgevoelens.
•    Je hebt meer schuldgevoelens, minder zelfvertrouwen, piekert veel, medelijden met jezelf, soms verbitterd, huilt vaker, ervaart onrust en toenemend gevoel vast te lopen. Wisselende stemmingen en angstgevoelens komen in deze fase ook voor.
•    Je humeur daalt, bent ongeduldig voor jezelf en anderen, bent verhoogd prikkelbaar, je wantrouwen neemt toe en met conflicten omgaan wordt steeds moeilijker.

Fase 4: Verzwakking.
•    In deze fases gaat je cognitieve prestatievermogen achteruit. Je hebt ernstige concentratie en geheugenproblemen, je werk onnauwkeuriger, hebt moeite om beslissingen te nemen, onvermogen om ingewikkelde dingen tot een goed einde te brengen.
•    Je motivatie, creativiteit, productiviteit en flexibiliteit dalen sterk.
•    Je hebt de neiging om zwart wit te denken en ervaart weerstand tegen veranderingen.

Fase 5 : Afstomping.
•    Afnemende belangstelling voor anderen, vermijden van persoonlijk contact, eenzelvige houding, intensief bezig houden met jezelf en je eigen problemen.
•    Overheersend gevoel van verveling.

Fase 6: Psychosomatische klachten.
•    Verzwakking van je fysieke weerstand, moeite om te ontspannen, in of doorslaapstoornissen, versnelde hartslag of hartkloppingen, beklemmend gevoel op de borst, seksuele problemen, spierspanningen, vaak terugkerende fysieke klachten, opvallende gewichtsafname of toename en toenemende gebruik van alcohol, nicotine, koffie of andere drugs.

Fase 7: Wanhoop.
•    In deze fases gaan alle alarmbellen rinkelen. Je hebt een negatieve instelling, het gevoel dat er geen hoop meer is, je verliest de zin van het leven en neigt naar zelfmoordplannen
•    Het ervaren van een sterke angst en onmacht maakt dat je lichaam en geest volledig instorten. Je krachten raken op, de belastbaarheid is weg en je bent letterlijk en figuurlijk op.

Als je het risico op een burn-out voor jezelf wilt nagaan, bekijk dan de fases en kruis eens aan wat je de laatste tijd bij jezelf waarneemt. Maak je  je veel zorgen ga dan altijd naar je huisarts en maakt je gevoelens en zorgen bespreekbaar. Hoe eerder je aan de bel trekt hoe beter dit voor je is. In elke huisartsen praktijk werkt tegenwoordig een POH GGZ, dit is laagdrempelige psychische zorg.

Naast mijn eigen werk in de praktijk werk ik ook als POH GGZ in twee huisartsenpraktijken en zie op mijn spreekuur regelmatig cliënten met stress of burn-out klachten.
Behandeling voor deze klachten is altijd mogelijk en zeer effectief. Dus neemt de regie weer in eigen handen en ga over tot actie. Er is er maar een die goed kan invoelen wat je nodig hebt en dat ben jezelf. Dus wees lief voor jezelf!

Coachpraktijk Balans, Zuid-Limburg | Mail: info@coachpraktijkbalans.nl | GSM: 06-41072828