Burn-out!

Hoe ontstaat en burn-out?


Een burn-out is een chronische staat van oververmoeidheid en uitputting. Veelal heb je jaren stress en spanningen opgebouwd en ervaar je veel spanningen op je werk. Dit heeft zeker een grote weerslag op je werk. Vaak zie je en burn-out niet aankomen en overvalt je dit ineens. Je hebt alle signalen gemist of dacht dat je goed bezig was. Dan volgt er een dag dat het opeens niet meer gaat. Een burn-out treffen vooral werknemers in de zorgsector, hulpverleners, overheidspersoneel en zelfstandigen die zich lange tijd vol verwachting en met een sterke betrokkenheid op hun werk storten. Vaak zie ik in mijn praktijk dat de hulpverleners die opgebrand zijn ook kenmerken hebben van hooggevoeligheid.

Wat zijn de belangrijkste symptomen van een burn-out?

Je spreekt van een burn-out wanneer aanhoudende belasting in werk of privé sfeer tot een langdurige uitputtingstoestand leidt.
De volgende karaktertrekken maken het gevaar van een burn-out groter:
•    overdreven prestatiegericht
•    perfectionisme
•    hooggegevoeligheid
•    geen grenzen stellen, niet opkomen voor je eigen behoefte
•    geneigd zijn om veel hooi op je vork te nemen
•    jezelf alleen accepteren wanneer aan alle momentele eisen zijn voldaan

Hoe langer je onder grote spanningen staat hoe meer je leven hier beïnvloed door wordt.
Psychisch: kamp je met depressie, angsten, zelfachting, veelvuldig piekeren en concentratie problemen.
Emotioneel: verbittering en wanhoop, aanhoudend ontevreden zijn over jezelf, moeite om geduldig om te gaan met andere mensen en het gevoel hebben dat je beland bent in een doodlopende steeg waar je niet meer uit komt.
Lichamelijk: je hebt moeite met ontspanning, je reserves zijn op, je ervaart slaapproblemen en chronische stress, verhoogde gevoeligheid voor infecties en psycho somatische klachten zoals hoofdpijn en rugklachten.
Werk: geen interesse meer in het werk, de neiging om alles zelf te doen in plaats van collega’s om hulp vragen, onvermogen om eigen grenzen aan te geven.
Thuissituatie: verminderd inlevingsvermogen, vermijden van sociale contacten, moeite om constructief met conflicten om te gaan.

Burn-out kent diverse fases waar ik in de volgende nieuwsbrief meer over zal vertellen.

Interessante boeken zijn:

* Hart aan het werk voorkom een burn-out        Carien Karsten
* Burn-out voorkomen en overwinnen        Sigrid Engelbrecht
* Burn-out voor Dummies                Adrian Urban
Coachpraktijk Balans, Zuid-Limburg | Mail: info@coachpraktijkbalans.nl | GSM: 06-41072828