Nieuwsbrief oktober 2016.


Piekeren zorgt voor een slecht humeur en stress.

Piekeren is het steeds maar weer bedenken van mogelijke problemen die gebeurt zijn of kunnen gebeuren, het is een energievretende bezigheid. Vaak malen de gedachten maar door je hoofd en is het moeilijk om uit die vicieuze cirkel te komen.
Mensen piekeren vaak uit angst voor het onbekende en zijn we vooral bang om de controle te verliezen. Het piekeren komt voort uit een gevoel van kwetsbaar zijn en je machteloos voelen. Hoe groter je kwetsbaarheid, hoe meer piekeren de kans krijgt.

Mensen piekeren over: dingen die zich nooit zullen voordoen, zaken die in het verleden plaats vonden, de toekomst en over zaken waar we niets aan kunnen doen.
Piekeren levert meestal niets positiefs op, alleen negatief. Het kost je veel energie en daardoor daalt je humeur. Als je vol zorgen zit bent je kwetsbaarder en sneller geïrriteerd of boos.
Piekeren is een speciale vorm van angst die voortkomt uit sterke kritiek op jezelf, je leven onder controle willen houden of perfectionistisch zijn.

Wat kan je nu doen om piekeren te verminderen of te voorkomen?
Op het moment dat piekeren dreigt te beginnen ga dan meteen iets doen. Zoek afleiding en zorg dat het piekeren niet de overhand krijgt.
Afleiding kan je zoeken in: een wandeling buiten, een brief schrijven, sporten, iemand bellen of lezen.
Spreek met jezelf af dat je op een bepaald moment van de dag tien minuten mag piekeren. Iedere keer als je opnieuw de neiging hebt om weer te gaan piekeren verschuif je dit naar je piekerminuten.
Kijk eens naar alle dingen in je leven en je dag wat wel goed gaat, dit vergroot je eigenwaarde en maakt je minder kwetsbaar.
Probeer dit eens enkele weken vol te houden en je zult zien dat ook dit gedrag met je positieve energie is om te buigen naar meer piekervrije dagen.
Coachpraktijk Balans, Zuid-Limburg | Mail: info@coachpraktijkbalans.nl | GSM: 06-41072828