Informatie: ADHD en slaapproblemen.

In de praktijk hoor ik bijna van elke adhd/add-er dat ze hinder ondervinden van slaapproblemen. Je hebt of moeite met in slaap komen en ligt uren wakker of je wordt in de nacht wakker en kan dan niet meer in slaap vallen.
Het moge duidelijk zijn dat er dan overdag regelmatig uurtjes zijn dat de concentratie minder is en de vermoeidheid toeslaat en zo kom je in een negatieve cirkel terecht die soms moeilijk te doorbreken is.
Veelal ga ik eerst met de cliënten kijken naar hun dagindeling en in het bijzonder naar de avonduren. Hoe worden deze ingedeeld, wat doe je zoal, heb je vooral in de avond last van hyerfocussen etc. Als we dit in kaart hebben gebracht gaan we kijken hoe we hier verandering in kunnen brengen, in kleine stapjes die bij je passen. Voor een moeder met een druk gezin en een baan zal dit anders ingevuld worden dan voor een student of kind op de basisschool.

Goede slaapgewoontes vormen de sleutel tot een goede nachtrust. Hier volgen enkele globale tips waar je eens mee zou kunnen beginnen:

-    Gebruik twee uur voor je gaat slapen geen suiker en cafeïne meer.
-    Zorg overdag voor voldoende lichaamsbeweging. Fysieke vermoeidheid is een goede garantie voor een goede nachtrust. Ga niet te laat sporten, dan werkt het averechts.
-    Als je last hebt van nachtelijke eetbuien, neem dan iets kleins voor je naar bed gaat, zodat je niet de honger midden in de nacht moet stillen.
-    Zorg voor een rustige en donkere kamer. Licht en geluid uitbannen kan wonderen doen voor je nachtrust.
-    Ga op een vast tijdstip naar bed. Regelmaat zorgt ervoor dat je lichaam went aan een ritme van slapen en opstaan.
-    Creëer een vast bedritueel. Lees een boek, neem een warme douche etc.
-    Het luisteren naar kalmerende muziek waar je rustig van wordt werkt vaak heel ontspannend.

Coachpraktijk Balans, Zuid-Limburg | Mail: info@coachpraktijkbalans.nl | GSM: 06-41072828