Omgaan met angsten.

Angst is de natuurlijke reactie van je lichaam en geest op dreigend gevaar. Dat kan een gevaar van buitenaf zijn, bijvoorbeeld een auto die met hoge snelheid op je afkomt als je een straat aan het oversteken bent, maar ook een gevaar vanuit jezelf. Faalangst is daar een goed voorbeeld van, maar je kunt ook denken aan de angst voor spinnen of aan kinderen die bang zijn voor het donker.

Angst heeft in principe een heel belangrijke functie. Het is een signaal van je lichaam dat je in beweging moet komen om het gevaar te bestrijden of juist te ontlopen. Angst uit zich dus in de zogeheten vecht of vluchtreactie. In feite is angst een golf van energie die door je lichaam gaat, bedoeld om je voor te bereiden op één van die twee reacties.

Angst is er in allerlei soorten en maten. Gezonde spanning voor een presentatie is prima, maar als je nachten wakker ligt omdat je over drie dagen weer een autorijles hebt, wordt het wat anders. Als angst je dagelijks leven gaat beïnvloeden, is het tijd om actie te ondernemen
Klachten die veel voorkomen bij angsten zijn:
•    hoofdpijn
•    buikpijn
•    problemen met slapen
•    geen zin in eten
•    problemen met je concentratie
•    een bang voorgevoel
•    bezorgdheid
•    prikkelbaarheid
•    nervositeit
•    spanning en onrust

Bij angst- of paniekgevoelens zijn dit de lichamelijke klachten die het meest voorkomen:
•    hartkloppingen
•    pijn of een beklemd gevoel op de borst (sommige denken dat ze een hartaanval krijgen)
•    zweten
•    ademnood of het gevoel hebben dat je stikt
•    duizeligheid of het gevoel hebben flauw te vallen
•    trillen
•    misselijkheid en diarree
•    een doof gevoel of tintelingen in armen en benen
•    een gevoel van onwerkelijkheid, alsof u naar een film kijkt
•    angst om de controle te verliezen
•    snel en hijgend ademen, tintelingen in het lichaam, prikkels rondom de mond (hyperventilatie)

Coachpraktijk Balans, Zuid-Limburg | Mail: info@coachpraktijkbalans.nl | GSM: 06-41072828