Nieuwsbrief april 2018

Welke invloed heeft stress op je gezondheid?

Stress is een van de meest belangrijke oorzaken van ziekteverzuim. Steeds meer mensen ervaren stress in werk en privé sfeer en ontwikkelen vaker psychische klachten.
Het menselijk lichaam is ontworpen om stress te ervaren en erop te reageren.
Stress kan positief zijn, dan houdt het ons alerte en klaar om gevaar te vermijden.
Op het moment dat je klachten krijgt en niet meer de balans vindt tussen spanning en ontspanning kun je lichamelijke en psychische klachten ontwikkelen.
De meest voorkomende klachten bij stress zijn: hoofdpijn, maagpijn, vast zittende spieren, prikkelbaarheid, verhoogde bloeddruk of slaapproblemen.
Regelmatig komt het voor dat mensen hun stress willen verlichten door het nuttigen van alcohol en het gebruik van sigaretten. In plaats van de stress te verlichten moet het lichaam nog harder werken en dit veroorzaakt dus nog meer stress in je lichaam.

Wat kan je doen om de stress te verminderen?

1.  Concentreer je op een ding tegelijk. Maak een stappenplan en doe alles stap voor stap, zo behoud je overzicht.
2.  Stel prioriteiten en voorkom dat je energie steekt in onbelangrijke zaken.
3.  Neem tussen je werk door regelmatig pauze. Maak een praatje met je collega en neem even de tijd om je gedachten te ontspannen.
4.  Gebruik je energie op een slimme manier.
5.  Ga regelmatig sporten, dit is belangrijk om je geest en lichaam gezond te houden.
6.  Zoek een hobby, zodat je met anderen dingen bezig bent.
7.  Praat met je familie of vrienden over dingen die je dwars zitten, ventileren van je gevoelens doet wonderen.
8.  Plan eens een vrije dag en ga iets leuks doen met vrienden.
9.  Beloon jezelf eens met een bloemetje of een leuk boek.
10. Probeer elke dag een geluksmomentje te vinden en geniet hiervan.

Uit de praktijk: Wil ervaart veel stressklachten.

Wil is 48 jaar en ervaart momenteel veel stress. Hij zit midden in een scheiding en er lijkt maar geen einde te komen aan de afwikkeling op zakelijk gebied. Alles wordt geblokkeerd door de emoties die bij hem en zijn aanstaande ex vrouw spelen.
Het gevolg is dat hij erg down is, slecht slaapt, minder goed presteert op zijn werk en daardoor in de avonduren meer is gaan drinken.
Door het niet ventileren van de gevoelens en problemen is hij gevlucht in de alcohol.
We gaan eerst de zakelijke kant van de scheiding evalueren en maken een stappenplan.
Na overleg met zijn vrouw worden er knopen doorgehakt en kan de advocaat met de juridische zaken starten.

Vervolgens gaan we kijken welke gevoelens waar vandaan komen en starten we met het op een rijtje krijgen van alle gebeurtenissen van de afgelopen periode.
Door meer duidelijkheid te scheppen en goed aan het werk te gaan door middel van zelfreflexie komen we er al snel achter waar de pijnpunten zitten.
Nu volgt er een periode om de bewustwording om te zetten in je dagelijks leven en bij dreigende stress niet naar de alcohol te grijpen, maar bijvoorbeeld te gaan sporten of een vriend te bellen. Wil sluit de coaching na enkele maanden met veel vertrouwen af.

 

Nieuwsbrief maart.

Geluk.

Hoe langer ik leef, des te beter besef ik
hoe mijn houding mijn leven beïnvloedt.

Je instelling is belangrijker dan je opleiding
Dan geld, dan omstandigheden,
dan mislukkingen, dan successen
dan alles wat iemand kan zeggen of doen.

Je instelling is belangrijker
dan uiterlijkheden, talenten of vaardigheden
Het opmerkelijke is dat we kunnen kiezen wat onze houding
op een bepaalde dag kan zijn.

Je verleden kun je niet veranderen,
Hoe andere zijn kun je niet veranderen
Het onvermijdelijke kun je niet veranderen.

Wat je wel kunt veranderen,
Is het enige waar je zeggenschap over hebt
en dat is je houding

Ik ben er van overtuigd dat het leven voor
10 procent bestaat uit voorvallen en
90 procent uit je reactie hierop.

Geluk is bewust kiezen voor het leven.


Bij Coachpraktijk Balans gaan we op zoek naar je geluk!
Iedereen heeft in het leven ups en downs en draagt een rugzak mee met mooie en soms pijnlijke herinneringen. Graag leer ik je hoe je op een liefdevolle manier kan omgaan met je herinneringen en ze als een kracht kan gebruiken voor je toekomst.

Voor vragen mag je mij altijd mailen of bellen.

Thema nieuwsbrief maart.

Slaap jezelf gelukkig.

Slaap is de tijd waarin je lichaam kan herstellen en kan reorganiseren van top tot teen. Terwijl je slaapt worden je cellen hersteld, word je energie aangevuld, word je humeur gelijkmatiger, herstellen je hersenen zich en word en gezondheid beter. Om zoveel mogelijk voordeel te halen uit je slaap heb je elke nacht 7.5 tot 9 uur slaap nodig. Op die manier kan je lichaam herstellen van de schade die het oploopt door stress en je dagelijkse activiteiten.

Een goede nachtrust geeft je hele lichaam een opkikker. Slaap heeft veel gevolgen voor je algemene gezondheid. Slaap is goed voor je hart, vermindert stress, houd je jong en helpt om gewicht te verliezen.
Een goede nachtrust helpt je om langer te leven. De ideale hoeveelheid slaap ligt dichter bij de 8.5 uur. Een uur minder per nacht is voldoende om een achteruitgang te zien van de kennis en het humeur van mensen. Vertraagde reactietijd, te hoge glucose, depressie, hoofdpijn en een verstoord hormonenbalans kunnen allemaal het gevolg zijn van een nacht met 6 uur slaap of minder.  Van te weinig slaap word je dus niet gelukkiger!

Hoe kan je de kwaliteit van je slaap bevorderen?

1.    Neem geen beweging 2 uur voordat je gaat slapen.
2.    Drink geen alcohol 1 uur voordat je gaat slapen
3.    Overlaad je maag niet
4.    Rook niet voordat je gaat slapen
5.    Zorg voor een regelmatig slaappatroon
6.    Zorg voor een rustige en koele kamer  rond de17 graden.
7.    Plaats geen televisie op je slaapkamer
8.    Ontspan na een langer werkdag
9.    Zet twee uur voor je gaat slapen je telefoon en computer uit
10.  Beperk cafeïne

Bij grote zorgen of vragen over je slaapgedrag of het niet slapen kan je altijd contact opnemen met Coachpraktijk Balans.
Misschien is een training mbt Slaapstoornisssen dan een goede oplossing.

Nieuwsbrief februari 2018

Help, ik heb een burn- out!.

Bij een burn-out spelen ook een aantal karaktereigenschappen een grote rol.
In deze nieuwsbrief wil ik graag een van de meest voorkomende ongemakken bespreken en dat is piekeren.

Piekeren.
Piekeren, woelen, malen en tobben, je gedachten draaien overuren en beïnvloeden je dagelijkse leven, gedachten en gedrag, met alle negatieve gevolgen van dien. Veel mensen piekeren dag en nacht het berooft ze van hun rust, levensvreugde en nachtrust.
Piekeren is je onnodig ongerust maken over gevaren die nog gaan komen in de toekomst. Het lukt je maar niet om je gedachten stop te zetten. Je raakt vermoeid, het kost veel negatieve energie en meestal tast het ook je eigen waarde aan. Je zelfvertrouwen daalt als je dagelijks bezig bent met piekeren.

Psychologen maakten een pieker top 5, waar het meeste over gepiekerd wordt.
1.    Schuld ( had ik maar… )
2.    Eigenwaarde ( ik ben dom, slecht, lelijk… )
3.    Controle ( kon ik maar zorgen dat… )
4.    Kwetsbaarheid ( ik kan het niet alleen… )
5.    Veiligheid ( er gaat iets vreselijks gebeuren.. )

Bij Coachpraktijk Balans geef ik Cognitieve Gedragstraining aan cliënten met bovenmatig piekergedrag. In een aantal sessies gaan we dan aan de slag met het thema piekeren, een van de boosdoeners van een burn-out.
Je gedachten zijn alles bepalend, vaak laten mensen zich hierdoor leiden. Ik leer je graag hoe jij de baas kunt worden over je gedachten, zodat je met meer balans in het leven staat en piekeren niet meer de boventoon voert.

Coachpraktijk Balans, Zuid-Limburg | Mail: info@coachpraktijkbalans.nl | GSM: 06-41072828