Thema nieuwsbrief februari 2020: Hooggevoeligheid bij kinderen

Hooggevoelig of overgevoelige kinderen komen we steeds vaker tegen in onze huidige maatschappij. Deze hooggevoelige kinderen reageren anders dan hun leeftijdsgenootjes op de vele prikkels uit hun omgeving. Ouders van hooggevoelige kinderen ervaren vaker opvoedingsproblematiek en hebben moeite met het plaatsen van het gedrag van hun kind in het gezin. Tevens horen ze van school dat ze een bijzonder kind hebben.

Het gaat om kinderen die:
•    zo gevoelig zijn dat vaker dan menig ander kind thuiszitten, omdat ze de spanningen van elke dag school niet aankunnen,
•    energieën kunnen voelen die voor anderen niet zichtbaar of tastbaar zijn
•    pijn en verdriet kunnen voelen van andere kinderen
•    zich moeilijk kunnen vinden in het schoolsysteem, omdat de leerstof niet aansluit bij hun denk en zienswijze
•    moeilijk de dag kunnen afsluiten
•    veel bevestiging vragen voor hun onrust
•    pijn, verdriet en vreugde intenser ervaren
•    graag alleen zijn, om hun energie weer op te laden
•    overgevoelig en emotioneel kunnen reageren op voor andere niet begrijpelijke wijze
•    onredelijk boos of gefrustreerd zijn
•    niet tegen onrecht kunnen en opkomen voor anderen kinderen

Voor ouders en kinderen is er nog steeds veel onbegrip en onbekendheid over hooggevoeligheid. Daarom ben ik van mening dat het goed is om zoveel mogelijk kennis te verspreiden over hooggevoeligheid. De kinderen leer ik graag hoe ze beter kunnen omgaan met hun emoties en vooral dat anders zijn oké is!

Coachpraktijk Balans biedt de volgende cursus aan:
Cursus: Ik voel zoveel!

Deze training is bedoeld voor kinderen vanaf 8 jaar.
In deze training geef ik uitleg over HSP op het niveau van het kind, ze leren ervaren dat veel voelen niet altijd eng is en leren dmv oefeningen er beter mee om gaan. Voor de ouders wordt er begeleiding aangeboden hoe ze het beste om kunnen gaan met hun hooggevoelig kind.

Nieuwsbrief februari Geluk

Geluk is voor iedereen anders, voor de een is dit een gezond lichaam en voor de ander is dit het klaar staan als vrijwilliger. Veel mensen zijn tegenwoordig op zoek naar geluk, maar zoeken dit veel te ver weg. Het meest ultieme geluk zit verstopt in jezelf en het is de kunst om dit te ontdekken en uit te pakken.

In de praktijk komen veel cliënten met stressgerelateerde klachten. Gezonde stress en spanning maken dat je goed presteert en geniet van de dingen die je doet. Bij te veel en langdurige stress kunnen er veel lichamelijk klachten ontstaan, je lichaam geeft dan zelf aan: stop even en neem rust. Vaak hebben stressklachten te maken met de verwachtingen van je omgeving, je wilt hier graag aan voldoen maar loopt dan over je eigen grenzen heen. Het resultaat is dan een opgebrand gevoel met een negatief zelfbeeld. Het verbaasd ons regelmatig dat mensen blijven proberen anderen tevreden te houden en hierdoor zichzelf totaal voorbij lopen. Je doet het nooit goed genoeg voor iedereen en zult altijd commentaar ervaren van je omgeving.

Mijn credo is: regisseer je eigen leven! Wees de baas over je eigen leven en laat de mensen om je heen niet bepalen wat goed voor je is of hoe waardevol je bent, zo vraag je erom om gekwetst te worden. Zoek het geluk van je leven eens wat vaker in jezelf. Zorg dat je balans vindt in al je werkzaamheden, gezin en je eigen wensen en ontwikkelingen. Vetrouw hierbij op je gevoel, geef je grenzen aan en communiceer met liefde. Met een gezonde dosis zelfvertrouwen handel je dan uit liefde en zul je meer geluk ervaren in jezelf en je naasten!

Thema nieuwsbrief januari 2020. De fases van een burn-out.

Een burn-out komt vaak onverwachts en lijkt je echt te kunnen overvallen. Je zit zo in je dagelijkse structuur van werk en gezin dat je niet altijd meer goed waarneemt en alert bent op mentale of fysieke klachten. De manier waarop een burn-out zich kenbaar maakt zou je kunnen verdelen in diverse fases. Graag geef ik een beschrijving die zeer helpend kan zijn.

Fase 1: Je eerste waarschuwingssignalen.

  • Overmatige activiteit, het gevoel onmisbaar te zijn op je werk, het gevoel weinig tijd te hebben, ongenoegens verdringen en steeds meer sociale contacten beperken.
  • Je voelt een toenemende chronische vermoeidheid die ook in de vrije tijd niet meer verdwijnt, je hebt langdurig minder energie en het tekort aan slaap maakt je gevoeliger.

Fase 2: Verminderde betrokkenheid:

  • Je ervaart minder positieve gevoelens naar collega’s, je beperkt je contacten op het werk tot het minimum, je geeft anderen eerder de schuld, je bent niet meer steunend maar eerder controlerend bezig.
  • Je inlevingsvermogen neemt wat af, je hebt moeite om naar anderen te luisteren, neemt steeds vaker langere pauzes, ervaart een innerlijke tegenzin om naar het werk te gaan en je hebt meer onrust of ruzie met je partner of kinderen.

Fases 3: Emotionele reacties en schuldgevoelens.

  • Je hebt meer schuldgevoelens, minder zelfvertrouwen, piekert veel, medelijden met jezelf, soms verbitterd, huilt vaker, ervaart onrust en toenemend gevoel vast te lopen. Wisselende stemmingen en angstgevoelens komen in deze fase ook voor.
  • Je humeur daalt, bent ongeduldig voor jezelf en anderen, bent verhoogd prikkelbaar, je wantrouwen neemt toe en met conflicten omgaan wordt steeds moeilijker.

Fase 4: Verzwakking.

  • In deze fases gaat je cognitieve prestatievermogen achteruit. Je hebt ernstige concentratie en geheugenproblemen, je werk onnauwkeuriger, hebt moeite om beslissingen te nemen, onvermogen om ingewikkelde dingen tot een goed einde te brengen.
  • Je motivatie, creativiteit, productiviteit en flexibiliteit dalen sterk.
  • Je hebt de neiging om zwart wit te denken en ervaart weerstand tegen veranderingen.

Fase 5 : Afstomping.

  • Afnemende belangstelling voor anderen, vermijden van persoonlijk contact, eenzelvige houding, intensief bezig houden met jezelf en je eigen problemen.
  • Overheersend gevoel van verveling.

Fase 6: Psychosomatische klachten.

  • Verzwakking van je fysieke weerstand, moeite om te ontspannen, in of doorslaapstoornissen, versnelde hartslag of hartkloppingen, beklemmend gevoel op de borst, seksuele problemen, spierspanningen, vaak terugkerende fysieke klachten, opvallende gewichtsafname of toename en toenemende gebruik van alcohol, nicotine, koffie of andere drugs.

Fase 7: Wanhoop.

  • In deze fases gaan alle alarmbellen rinkelen. Je hebt een negatieve instelling, het gevoel dat er geen hoop meer is, je verliest de zin van het leven en neigt naar zelfmoordplannen.
  • Het ervaren van een sterke angst en onmacht maakt dat je lichaam en geest volledig instorten. Je krachten raken op, de belastbaarheid is weg en je bent letterlijk en figuurlijk op.

Als je het risico op een burn-out voor jezelf wilt nagaan, bekijk dan de fases en kruis eens aan wat je de laatste tijd bij jezelf waarneemt. Maak je je zorgen neem dan vrijblijvend contact op met Coachpraktijk Balans. Behandeling voor deze klachten is altijd mogelijk en zeer effectief. Dus neemt de regie weer in eigen handen en ga over tot actie. Er is er maar een die goed kan invoelen wat je nodig hebt en dat ben jezelf. Dus wees lief voor jezelf!

 

Nieuwsbrief januari boekbespreking

Voor mij als boeken- en leesfanaat bespreek ik deze nieuwsbrief enkele favorieten boeken die volgens mij niet mogen ontbreken in je boekenkast. Wie weet doe je nieuwe kennis op, kom je tot mooie inzichten en ervaar je rust als je heerlijk kan wegduiken in deze boeken.

Geluk is een keuze: Verlicht je leven door loslaten.

Dit is toch wel een van mijn favoriete boeken geschreven door Mariska van der Werf. Het boek is bestemd voor mensen die de regie over hun leven in eigen hand willen nemen. Geluk is een keuze voor iedereen die zich van zichzelf bewust is. Bewust van zijn zelfhelend vermogen, eigen blokkades en van het feit dat je gedachten, gevoelens en gedag kan veranderen. Dit boek kan je helpen om onverwerkte pijn achter te laten en daardoor je kijk op je leven te veranderen. Daarnaast geeft het je adviezen om meer te genieten, je energieniveau te verhogen, maar ook om je hartenwensen te creëren. Een aanrader dus!

Leven met hooggevoeligheid: Van opgave naar gave.

Dit boek is geschreven door Susan Marletta- Hart.

Ongeveer 20% van de mensen is hoogsensitief. Hsp’ers vinden het moeilijk om de grote hoeveelheid prikkels die op je af komen te verwerken. In dit boek wordt omgeschreven at je geen slachtoffer van deze bijzondere gevoeligheid hoeft te zijn, maar je deze eigenschap kan ontwikkelen tot je eigen kracht. Er komen veel ervaringsdeskundigen aan het woord en er wordt op een prettige manier uitgelegd hoe je met deze gave kunt omgaan op je werk en in relaties.

Zelfvertrouwen: Handboek voor een zelfverzekerd leven.

Dit boek is geschreven door Matthew Mckay en Patrick Fanning.

Een iets pittiger boek om te lezen, lijkt een beetje op een studieboek maar ook een van mijn favorieten uit mijn uitgebreide boekenkast.

Een gezonde dosis zelfvertrouwen is onontbeerlijk voor een gelukkig leven. OM te bereiken wat je wilt, om p te komen voor jezelf, maar ook om je fouten en zwakheden te accepteren en om te leren gaan met kritiek, is een gevoel van eigenwaarde onmisbaar. In dit boek word je stapsgewijs uitgelegd hoe je een gezond niveau van zelfvertrouwen kan opbouwen en behouden. Aan de hand van veel voorbeelden en oefeningen vertellen de auteurs hoe je j e angsten en negatieve gedachten die je over jezelf in kaart kunt brengen en hoe je deze kan ombuigen naar positieve gevoelens en gedachten.