Thema nieuwsbrief oktober 2018

Persoonlijke en Spirituele ontwikkeling bij Coachpraktijk Balans.

Niks gebeurt zonder reden!

In de huidige maatschappij vinden steeds meer verschuivingen plaats en komt er steeds meer begrip voor mensen die andersvoelend en andersdenkend zijn. Wat een opluchting voor alle mensen die veel voelend zijn en HSP hebben. Ongelofelijk fijn dat HSP vorig jaar eindelijk wetenschappelijk is bewezen en HSP meer serieus wordt genomen.

In mijn praktijk melden zich steeds meer ouders , kinderen en jong volwassenen met HSP . Als ervaringsdeskundige geef ik graag educatie hoe je beter om kan gaan met HSP en het gaat zien als een gave. Ouders geeft ik opvoeding kundige tips, jongeren willen weer meer weten hoe ze het in hun studentenleven kunnen toepassen en niet overspoelt raken.
Voor volwassenen gaat het vaker verder en gaan we op vraag van de cliënt naast de hsp ervaringen ook verder met de spirituele en paranormale ervaringen. Ongelofelijk mooi en dankbaar werk.
Het mooiste wat er gebeurt is ; het eindelijk begrijpen waarom je anders denkt, voelt en reageert. Jezelf leren kennen, je ziel mogen voeden; het voelt als thuiskomen! Graag help ik je met deze mooie weg en leer ik je dat er maar een ding belangrijk is: Gelukkig zijn met jezelf!

Coachpraktijk Balans zal zich inde toekomst steeds meer richten op : persoonlijke en spirituele ontwikkeling en ervaringen delen rondom HSP.
Voor vragen mag je mij altijd bellen of mailen.

Warme groet Inge

 

Nieuwsbrief oktober 2018

Ik voel zoveel! Kinderen met HSP worden vaak niet begrepen!

In mijn praktijk komen steeds meer ouders met zorgen rondom hun gevoelige kind. Aangegeven zorgen zijn dan vaak: korte concentratieboog, onverklaarbare boze buien, moeite met slapen, sterk reageren op prikkels thuis en op school, huilbuien, bang om naar bed te gaan, goed aanvoelen als er spanningen zijn en niet tegen onrecht kunnen.
Doordat er niet duidelijk is wat er speelt wordt in de omgeving vaak met onbegrip gereageerd of te snel geëtiketteerd met bijvoorbeeld ASS of ADHD. Het grootste overlappende kenmerk is overprikkeling op alle zintuigen. Je moet je voorstellen dat je een vergiet op je hoofd hebt en dat alles in een keer binnenkomt, je hebt dan een overflow aan informatie die je moet verwerken. Jonge kinderen hebben hier moeite mee en vragen ook letterlijk tijd om bij te komen van bijvoorbeeld een schooldag. Een bezoekje aan de bioscoop kan goed gaan ,maar na afloop moet de overprikkeling van geluid en informatie wel de kans krijgen om eruit te komen en te verwerken. Gebeurt dit niet dan uit zich dit vaker in boos of opstandig gedrag.

Opvallend is dat kinderen met hsp ook vaak moeite hebben met slapen. Het afschakelen van de dag en de overgang naar de nacht moet met een vast ritueel ervoor zorgen dat er zo veel mogelijk rust gecreëerd wordt. Angstige kinderen die ook spirituele ervaringen hebben, zoals bijvoorbeeld de aanwezigheid van een persoon voelen, moeten zeker goed begeleid worden.
Tenslotte is hsp een gave en leer ik de kinderen met al mijn pedagogische, psychologische en spirituele ervaring graag dat ze niet bang hoeven te zijn en het goed is zoals je bent.
Het mooiste wat je kunt worden is tenslotte jezelf!

Voor meer informatie mag je mij altijd bellen of mailen, ik sta je graag te woord.

Nieuwsbrief september 2018

Geluk!


Geluk is voor iedereen anders, voor de een is dit een gezond lichaam en voor de ander is dit het klaar staan als vrijwilliger. Veel mensen zijn tegenwoordig op zoek naar geluk, maar zoeken dit veel te ver weg.
Het meest ultieme geluk zit verstopt in jezelf en het is de kunst om dit te ontdekken en uit te pakken.

In de praktijk komen veel cliënten met stressgerelateerde klachten.
Gezonde stress en spanning maken dat je goed presteert en geniet van de dingen die je doet.
Bij te veel en langdurige stress kunnen er veel lichamelijk klachten ontstaan, je lichaam geeft dan zelf aan: stop even en neem rust.
Vaak hebben stressklachten te maken met de verwachtingen van je omgeving, je wilt hier graag aan voldoen maar loopt dan over je eigen grenzen heen.
Het resultaat is dan een opgebrand gevoel met een negatief zelfbeeld.
Het verbaasd ons regelmatig dat mensen blijven proberen anderen tevreden te houden en hierdoor zichzelf totaal voorbij lopen. Je doet het nooit goed genoeg voor iedereen en zult altijd commentaar ervaren van je omgeving.

Mijn credo is: regisseer je eigen leven!
Wees de baas over je eigen leven en laat de mensen om je heen niet bepalen wat goed voor je is of hoe waardevol je bent, zo vraag je erom om gekwetst te worden.
Zoek het geluk van je leven eens wat vaker in jezelf. Zorg dat je balans vindt in al je werkzaamheden, gezin en je eigen wensen en ontwikkelingen.
Vertrouw hierbij op je gevoel, geef je grenzen aan en communiceer met liefde.
Met een gezonde dosis zelfvertrouwen handel je dan uit liefde en zul je meer geluk ervaren in jezelf en je naasten!

Graag begeleid ik je op deze mooie weg.

Voor informatie kan je contact opnemen met Coachpraktijk Balans

 

 

Nieuwsbrief thema Welke invloed heeft stress op je gezondheid?

Stress is een van de meest belangrijke oorzaken van ziekteverzuim. Steeds meer mensen ervaren stress in werk en privé sfeer en ontwikkelen vaker psychische klachten.
Het menselijk lichaam is ontworpen om stress te ervaren en erop te reageren.
Stress kan positief zijn, dan houdt het ons alerte en klaar om gevaar te vermijden.
Op het moment dat je klachten krijgt en niet meer de balans vindt tussen spanning en ontspanning kun je lichamelijke en psychische klachten ontwikkelen.
De meest voorkomende klachten bij stress zijn: hoofdpijn, maagpijn, vast zittende spieren, prikkelbaarheid, verhoogde bloeddruk of slaapproblemen.
Regelmatig komt het voor dat mensen hun stress willen verlichten door het nuttigen van alcohol en het gebruik van sigaretten. In plaats van de stress te verlichten moet het lichaam nog harder werken en dit veroorzaakt dus nog meer stress in je lichaam.

Wat kan je doen om de stress te verminderen?

1.    Concentreer je op een ding tegelijk. Maak een stappenplan en doe alles stap voor stap, zo behoud je overzicht.
2.    Stel prioriteiten en voorkom dat je energie steekt in onbelangrijke zaken.
3.    Neem tussen je werk door regelmatig pauze. Maak een praatje met je collega en neem even de tijd om je gedachten te ontspannen.
4.    Gebruik je energie op een slimme manier.
5.    Ga regelmatig sporten, dit is belangrijk om je geest en lichaam gezond te houden.
6.    Zoek een hobby, zodat je met anderen dingen bezig bent.
7.    Praat met je familie of vrienden over dingen die je dwars zitten, ventileren van je gevoelens doet wonderen.
8.    Plan eens een vrije dag en ga iets leuks doen met vrienden.
9.    Beloon jezelf eens met een bloemetje of een leuk boek.
10.    Probeer elke dag een geluksmomentje te vinden en geniet hiervan.


Voor vragen over de begeleiding van stress bij Coachpraktijk Balans mag je mij mailen, of bellen.

 

Coachpraktijk Balans, Zuid-Limburg | Mail: info@coachpraktijkbalans.nl | GSM: 06-41072828