Nieuwsbrief september 2018

Geluk!


Geluk is voor iedereen anders, voor de een is dit een gezond lichaam en voor de ander is dit het klaar staan als vrijwilliger. Veel mensen zijn tegenwoordig op zoek naar geluk, maar zoeken dit veel te ver weg.
Het meest ultieme geluk zit verstopt in jezelf en het is de kunst om dit te ontdekken en uit te pakken.

In de praktijk komen veel cliënten met stressgerelateerde klachten.
Gezonde stress en spanning maken dat je goed presteert en geniet van de dingen die je doet.
Bij te veel en langdurige stress kunnen er veel lichamelijk klachten ontstaan, je lichaam geeft dan zelf aan: stop even en neem rust.
Vaak hebben stressklachten te maken met de verwachtingen van je omgeving, je wilt hier graag aan voldoen maar loopt dan over je eigen grenzen heen.
Het resultaat is dan een opgebrand gevoel met een negatief zelfbeeld.
Het verbaasd ons regelmatig dat mensen blijven proberen anderen tevreden te houden en hierdoor zichzelf totaal voorbij lopen. Je doet het nooit goed genoeg voor iedereen en zult altijd commentaar ervaren van je omgeving.

Mijn credo is: regisseer je eigen leven!
Wees de baas over je eigen leven en laat de mensen om je heen niet bepalen wat goed voor je is of hoe waardevol je bent, zo vraag je erom om gekwetst te worden.
Zoek het geluk van je leven eens wat vaker in jezelf. Zorg dat je balans vindt in al je werkzaamheden, gezin en je eigen wensen en ontwikkelingen.
Vertrouw hierbij op je gevoel, geef je grenzen aan en communiceer met liefde.
Met een gezonde dosis zelfvertrouwen handel je dan uit liefde en zul je meer geluk ervaren in jezelf en je naasten!

Graag begeleid ik je op deze mooie weg.

Voor informatie kan je contact opnemen met Coachpraktijk Balans

 

 

Nieuwsbrief thema Welke invloed heeft stress op je gezondheid?

Stress is een van de meest belangrijke oorzaken van ziekteverzuim. Steeds meer mensen ervaren stress in werk en privé sfeer en ontwikkelen vaker psychische klachten.
Het menselijk lichaam is ontworpen om stress te ervaren en erop te reageren.
Stress kan positief zijn, dan houdt het ons alerte en klaar om gevaar te vermijden.
Op het moment dat je klachten krijgt en niet meer de balans vindt tussen spanning en ontspanning kun je lichamelijke en psychische klachten ontwikkelen.
De meest voorkomende klachten bij stress zijn: hoofdpijn, maagpijn, vast zittende spieren, prikkelbaarheid, verhoogde bloeddruk of slaapproblemen.
Regelmatig komt het voor dat mensen hun stress willen verlichten door het nuttigen van alcohol en het gebruik van sigaretten. In plaats van de stress te verlichten moet het lichaam nog harder werken en dit veroorzaakt dus nog meer stress in je lichaam.

Wat kan je doen om de stress te verminderen?

1.    Concentreer je op een ding tegelijk. Maak een stappenplan en doe alles stap voor stap, zo behoud je overzicht.
2.    Stel prioriteiten en voorkom dat je energie steekt in onbelangrijke zaken.
3.    Neem tussen je werk door regelmatig pauze. Maak een praatje met je collega en neem even de tijd om je gedachten te ontspannen.
4.    Gebruik je energie op een slimme manier.
5.    Ga regelmatig sporten, dit is belangrijk om je geest en lichaam gezond te houden.
6.    Zoek een hobby, zodat je met anderen dingen bezig bent.
7.    Praat met je familie of vrienden over dingen die je dwars zitten, ventileren van je gevoelens doet wonderen.
8.    Plan eens een vrije dag en ga iets leuks doen met vrienden.
9.    Beloon jezelf eens met een bloemetje of een leuk boek.
10.    Probeer elke dag een geluksmomentje te vinden en geniet hiervan.


Voor vragen over de begeleiding van stress bij Coachpraktijk Balans mag je mij mailen, of bellen.

 

Nieuwsbrief augustus 2018

Een mooi gedicht over geluk.

Geluk.

Hoe langer ik leef, des te beter besef ik
hoe mijn houding mijn leven beïnvloedt.

Je instelling is belangrijker dan je opleiding
Dan geld, dan omstandigheden,
dan mislukkingen, dan successen
dan alles wat iemand kan zeggen of doen.

Je instelling is belangrijker
dan uiterlijkheden, talenten of vaardigheden
Het opmerkelijke is dat we kunnen kiezen wat onze houding
op een bepaalde dag kan zijn.

Je verleden kun je niet veranderen,
Hoe andere zijn kun je niet veranderen
Het onvermijdelijke kun je niet veranderen.

Wat je wel kunt veranderen,
Is het enige waar je zeggenschap over hebt
en dat is je houding

Ik ben er van overtuigd dat het leven voor
10 procent bestaat uit voorvallen en
90 procent uit je reactie hierop.

Geluk is bewust kiezen voor het leven.

 

 

Nieuwsbrief juni 2018

Informatie: Welke invloed heeft stress op je gezondheid?

Stress is een van de meest belangrijke oorzaken van ziekteverzuim. Steeds meer mensen ervaren stress in werk en privé sfeer en ontwikkelen vaker psychische klachten.
Het menselijk lichaam is ontworpen om stress te ervaren en erop te reageren.
Stress kan positief zijn, dan houdt het ons alerte en klaar om gevaar te vermijden.
Op het moment dat je klachten krijgt en niet meer de balans vindt tussen spanning en ontspanning kun je lichamelijke en psychische klachten ontwikkelen.
De meest voorkomende klachten bij stress zijn: hoofdpijn, maagpijn, vast zittende spieren, prikkelbaarheid, verhoogde bloeddruk of slaapproblemen.
Regelmatig komt het voor dat mensen hun stress willen verlichten door het nuttigen van alcohol en het gebruik van sigaretten. In plaats van de stress te verlichten moet het lichaam nog harder werken en dit veroorzaakt dus nog meer stress in je lichaam.

Wat kan je doen om de stress te verminderen?

  1. Concentreer je op een ding tegelijk. Maak een stappenplan en doe alles stap voor stap, zo behoud je overzicht.
  2. Stel prioriteiten en voorkom dat je energie steekt in onbelangrijke zaken.
  3. Neem tussen je werk door regelmatig pauze. Maak een praatje met je collega en neem even de tijd om je gedachten te ontspannen.
  4. Gebruik je energie op een slimme manier.
  5. Ga regelmatig sporten, dit is belangrijk om je geest en lichaam gezond te houden.
  6. Zoek een hobby, zodat je met anderen dingen bezig bent.
  7. Praat met je familie of vrienden over dingen die je dwars zitten, ventileren van je gevoelens doet wonderen.
  8. Plan eens een vrije dag en ga iets leuks doen met vrienden.
  9. Beloon jezelf eens met een bloemetje of een leuk boek.
  10. Probeer elke dag een geluksmomentje te vinden en geniet hiervan.


Uit de praktijk: Wil ervaart veel stressklachten.

Wil is 48 jaar en ervaart momenteel veel stress. Hij zit midden in een scheiding en er lijkt maar geen einde te komen aan de afwikkeling op zakelijk gebied. Alles wordt geblokkeerd door de emoties die bij hem en zijn aanstaande ex vrouw spelen.
Het gevolg is dat hij erg down is, slecht slaapt, minder goed presteert op zijn werk en daardoor in de avonduren meer is gaan drinken.
Door het niet ventileren van de gevoelens en problemen is hij gevlucht in de alcohol.
We gaan eerst de zakelijke kant van de scheiding evalueren en maken een stappenplan.
Na overleg met zijn vrouw worden er knopen doorgehakt en kan de advocaat met de juridische zaken starten.

Vervolgens gaan we kijken welke gevoelens waar vandaan komen en starten we met het op een rijtje krijgen van alle gebeurtenissen van de afgelopen periode.
Door meer duidelijkheid te scheppen en goed aan het werk te gaan door middel van zelfreflexie komen we er al snel achter waar de pijnpunten zitten.
Nu volgt er een periode om de bewustwording om te zetten in je dagelijks leven en bij dreigende stress niet naar de alcohol te grijpen, maar bijvoorbeeld te gaan sporten of een vriend te bellen. Wil sluit de coaching na enkele maanden met veel vertrouwen af.


Nieuws: Boekbespreking     Stress Kids

Helaas ondervinden onze kinderen in de huidige maatschappij ook steeds vaker stress.
Wendy Peerlings heeft een survivalgids geschreven voor kinderen en ouders.

Heel wat kinderen bezwijken onder de druk van school, omgang vriendjes of hobby’s. Prestaties worden niet meer gemeten aan inzet en creativiteit maar aan snelheid en punten scoren. Gevolg dat veel kinderen rondlopen met stress, angsten, lichamelijke klachten en slaapproblemen. De druk wordt soms te groot.
Dit boek helpt om je kind weer in balans te krijgen en met plezier te spelen en te leren.
Een boek met veel tips, een waardevol opvoedingsboek.

Stress Kids  Wendy Peerlings        ISBN 9789020978490.

 

 

Coachpraktijk Balans, Zuid-Limburg | Mail: info@coachpraktijkbalans.nl | GSM: 06-41072828