Nieuwsbrief juni 2018

Informatie: Welke invloed heeft stress op je gezondheid?

Stress is een van de meest belangrijke oorzaken van ziekteverzuim. Steeds meer mensen ervaren stress in werk en privé sfeer en ontwikkelen vaker psychische klachten.
Het menselijk lichaam is ontworpen om stress te ervaren en erop te reageren.
Stress kan positief zijn, dan houdt het ons alerte en klaar om gevaar te vermijden.
Op het moment dat je klachten krijgt en niet meer de balans vindt tussen spanning en ontspanning kun je lichamelijke en psychische klachten ontwikkelen.
De meest voorkomende klachten bij stress zijn: hoofdpijn, maagpijn, vast zittende spieren, prikkelbaarheid, verhoogde bloeddruk of slaapproblemen.
Regelmatig komt het voor dat mensen hun stress willen verlichten door het nuttigen van alcohol en het gebruik van sigaretten. In plaats van de stress te verlichten moet het lichaam nog harder werken en dit veroorzaakt dus nog meer stress in je lichaam.

Wat kan je doen om de stress te verminderen?

  1. Concentreer je op een ding tegelijk. Maak een stappenplan en doe alles stap voor stap, zo behoud je overzicht.
  2. Stel prioriteiten en voorkom dat je energie steekt in onbelangrijke zaken.
  3. Neem tussen je werk door regelmatig pauze. Maak een praatje met je collega en neem even de tijd om je gedachten te ontspannen.
  4. Gebruik je energie op een slimme manier.
  5. Ga regelmatig sporten, dit is belangrijk om je geest en lichaam gezond te houden.
  6. Zoek een hobby, zodat je met anderen dingen bezig bent.
  7. Praat met je familie of vrienden over dingen die je dwars zitten, ventileren van je gevoelens doet wonderen.
  8. Plan eens een vrije dag en ga iets leuks doen met vrienden.
  9. Beloon jezelf eens met een bloemetje of een leuk boek.
  10. Probeer elke dag een geluksmomentje te vinden en geniet hiervan.


Uit de praktijk: Wil ervaart veel stressklachten.

Wil is 48 jaar en ervaart momenteel veel stress. Hij zit midden in een scheiding en er lijkt maar geen einde te komen aan de afwikkeling op zakelijk gebied. Alles wordt geblokkeerd door de emoties die bij hem en zijn aanstaande ex vrouw spelen.
Het gevolg is dat hij erg down is, slecht slaapt, minder goed presteert op zijn werk en daardoor in de avonduren meer is gaan drinken.
Door het niet ventileren van de gevoelens en problemen is hij gevlucht in de alcohol.
We gaan eerst de zakelijke kant van de scheiding evalueren en maken een stappenplan.
Na overleg met zijn vrouw worden er knopen doorgehakt en kan de advocaat met de juridische zaken starten.

Vervolgens gaan we kijken welke gevoelens waar vandaan komen en starten we met het op een rijtje krijgen van alle gebeurtenissen van de afgelopen periode.
Door meer duidelijkheid te scheppen en goed aan het werk te gaan door middel van zelfreflexie komen we er al snel achter waar de pijnpunten zitten.
Nu volgt er een periode om de bewustwording om te zetten in je dagelijks leven en bij dreigende stress niet naar de alcohol te grijpen, maar bijvoorbeeld te gaan sporten of een vriend te bellen. Wil sluit de coaching na enkele maanden met veel vertrouwen af.


Nieuws: Boekbespreking     Stress Kids

Helaas ondervinden onze kinderen in de huidige maatschappij ook steeds vaker stress.
Wendy Peerlings heeft een survivalgids geschreven voor kinderen en ouders.

Heel wat kinderen bezwijken onder de druk van school, omgang vriendjes of hobby’s. Prestaties worden niet meer gemeten aan inzet en creativiteit maar aan snelheid en punten scoren. Gevolg dat veel kinderen rondlopen met stress, angsten, lichamelijke klachten en slaapproblemen. De druk wordt soms te groot.
Dit boek helpt om je kind weer in balans te krijgen en met plezier te spelen en te leren.
Een boek met veel tips, een waardevol opvoedingsboek.

Stress Kids  Wendy Peerlings        ISBN 9789020978490.

 

 

Nieuwsbrief thema angst

Angst voor de angst!

Iedereen kent angst en iedereen is wel eens bang voor een bepaalde situatie of een aankomende gebeurtenis. Neem bijvoorbeeld een bezoek aan de tandarts of een medische ingreep, het verhoogd je ademhaling, je wordt onrustig, kan gaan transpireren en je zeer onprettig voelen. Je bent overgeleverd aan anderen en het voelt niet prettig als je geen controle hebt op wat er gaat gebeuren. Angst is dus een normale emotie belangrijk om te kunnen overleven.

Maar is er sprake van overmatige angst en zo omvangrijk dat het je dagelijkse leven in war stuurt dan spreken we van een angststoornis. De angst neemt dan veel te grote proporties aan en belemmert je in je dagelijkse bezigheden. Het ontneemt je de vreugde van het leven om onbevangen te genieten. Angst voor de angst is je grootste vijand.

Ik zie veel cliënten die situaties gaan vermijden om te voorkomen dat ze angst gaan ervaren, zo bevestig je je angst. Het is juist beter om de confrontaties aan te gaan. De gedachten over je angsten beïnvloeden je gevoelens, gedrag en dan gaat je stemming snel naar beneden en je angst schiet omhoog. In de Cognitieve Gedragtraining leer ik cliënten om de regie weer in eigen handen te nemen en de baas te worden over je eigen gedachten.

Wil je meer weten over omgaan met angsten en de Cognitieve Gedragstraining neem dan contact op met Coachpraktijk Balans.

 

Nieuwsbrief mei 2018

Stress en hooggevoeligheid

Wie kent er tegenwoordig geen stress? Stress is een gesteldheid van het zenuwstelsel. Hoe meer stress je ervaart en hoe meer je uit balans bent, je zenuwstelsel reageert mee. Het zenuwstelsel bij hooggevoeligen werkt veel intenser, het is actiever, dieper en grondiger.
De reactie van een hooggevoelige op stress is vluchten of bevriezen, dit heeft uiteraard consequenties op je gezondheid. Het veroorzaakt een sluipende vorm van stress die gemakkelijk chronische vormen kan aannemen.

Een van de kenmerken van een hooggevoelig persoon is de zorgzame kant. Door je goed ontwikkelde empathie en de kwaliteit van het gericht zijn op anderen, vergeten hooggevoelige vaak zichzelf.

De hooggevoelige is vaak perfectionistisch, plichtsgetrouw en gewetensvol. Veel van jezelf eisen, slecht grenzen aangeven, overmatige controle, moeilijk hulp kunnen vragen en niet makkelijk stil kunnen zitten of niks doen. Dit alles leidt makkelijk tot stress klachten en overbelasting.

In de praktijk begeleid ik steeds meer hooggevoelige mensen met stress gerelateerde klachten. Het is van groot belang dat je ontdekt welke eigenschappen je kwaliteiten en persoonlijkheid versterken, maar ook je valkuilen leert ontdekken. De begeleiding start dan ook altijd met psychoot -educatie over hooggevoeligheid. Dat maakt vaak al veel duidelijk, geeft rust en acceptatie. Van groot belang om jezelf goed te leren kennen en je hooggevoeligheid niet meer als een last te ervaren maar als een gave.

Het mooiste wat je kunt worden is jezelf!



 

Nieuwsbrief april 2018

Welke invloed heeft stress op je gezondheid?

Stress is een van de meest belangrijke oorzaken van ziekteverzuim. Steeds meer mensen ervaren stress in werk en privé sfeer en ontwikkelen vaker psychische klachten.
Het menselijk lichaam is ontworpen om stress te ervaren en erop te reageren.
Stress kan positief zijn, dan houdt het ons alerte en klaar om gevaar te vermijden.
Op het moment dat je klachten krijgt en niet meer de balans vindt tussen spanning en ontspanning kun je lichamelijke en psychische klachten ontwikkelen.
De meest voorkomende klachten bij stress zijn: hoofdpijn, maagpijn, vast zittende spieren, prikkelbaarheid, verhoogde bloeddruk of slaapproblemen.
Regelmatig komt het voor dat mensen hun stress willen verlichten door het nuttigen van alcohol en het gebruik van sigaretten. In plaats van de stress te verlichten moet het lichaam nog harder werken en dit veroorzaakt dus nog meer stress in je lichaam.

Wat kan je doen om de stress te verminderen?

1.  Concentreer je op een ding tegelijk. Maak een stappenplan en doe alles stap voor stap, zo behoud je overzicht.
2.  Stel prioriteiten en voorkom dat je energie steekt in onbelangrijke zaken.
3.  Neem tussen je werk door regelmatig pauze. Maak een praatje met je collega en neem even de tijd om je gedachten te ontspannen.
4.  Gebruik je energie op een slimme manier.
5.  Ga regelmatig sporten, dit is belangrijk om je geest en lichaam gezond te houden.
6.  Zoek een hobby, zodat je met anderen dingen bezig bent.
7.  Praat met je familie of vrienden over dingen die je dwars zitten, ventileren van je gevoelens doet wonderen.
8.  Plan eens een vrije dag en ga iets leuks doen met vrienden.
9.  Beloon jezelf eens met een bloemetje of een leuk boek.
10. Probeer elke dag een geluksmomentje te vinden en geniet hiervan.

Uit de praktijk: Wil ervaart veel stressklachten.

Wil is 48 jaar en ervaart momenteel veel stress. Hij zit midden in een scheiding en er lijkt maar geen einde te komen aan de afwikkeling op zakelijk gebied. Alles wordt geblokkeerd door de emoties die bij hem en zijn aanstaande ex vrouw spelen.
Het gevolg is dat hij erg down is, slecht slaapt, minder goed presteert op zijn werk en daardoor in de avonduren meer is gaan drinken.
Door het niet ventileren van de gevoelens en problemen is hij gevlucht in de alcohol.
We gaan eerst de zakelijke kant van de scheiding evalueren en maken een stappenplan.
Na overleg met zijn vrouw worden er knopen doorgehakt en kan de advocaat met de juridische zaken starten.

Vervolgens gaan we kijken welke gevoelens waar vandaan komen en starten we met het op een rijtje krijgen van alle gebeurtenissen van de afgelopen periode.
Door meer duidelijkheid te scheppen en goed aan het werk te gaan door middel van zelfreflexie komen we er al snel achter waar de pijnpunten zitten.
Nu volgt er een periode om de bewustwording om te zetten in je dagelijks leven en bij dreigende stress niet naar de alcohol te grijpen, maar bijvoorbeeld te gaan sporten of een vriend te bellen. Wil sluit de coaching na enkele maanden met veel vertrouwen af.

 

Coachpraktijk Balans, Zuid-Limburg | Mail: info@coachpraktijkbalans.nl | GSM: 06-41072828