Uit de Praktijk

Informatie: Medicatie en adhd/add (deel 2)

Slagen met medicijnen.

Vaak duurt het effect van een geneesmiddel niet de hele dag. Zelfs van middelen met een langdurige werking (Concentra) gaat de werkzaamheid na zes à acht uur verloren. Sommige mensen nemen meervoudige dosis gedurende de dag of combineren een langdurend werkend geneesmiddel overdag met een kortdurend geneesmiddel (Retalin) ‘s avonds om hun wakkere periode te bestrijken.
Aangezien de effecten van verschillende geneesmiddelen variëren en milde tot ernstige bijwerkingen, moet je ervoor zorgen dat je dit goed in de gaten houdt.
Je arts of psychiater weet alleen goed hoe het medicijn werkt als je dit nauwkeurig doorgeeft.
Veel mensen met adhd/add hebben ook last van een andere bijkomende stoornis, zoals depressiviteit, stemmingswisselingen, schizofrenie of diverse vormen van angsten.
Natuurlijk zal in de behandeling met je psychiater gekeken worden welke combinatie medicijnen je nodig hebt voor een zo optimaal resultaat.

Bij elk medicijn horen positieve effecten en negatieve bijwerkingen. Veel mensen weten niet wat de positieve effecten van de medicatie zijn of welke symptomen zullen verminderen.
Enkele positieve effecten zijn:
• je hebt meer controle over je aandacht
• je wordt minder snel afgeleid
• je bent minder hyperactief of rusteloos
• je hebt meer controle over je emoties
• je bent meer gemotiveerd
• je bent beter instaat om te denken voordat je gaat handelen
• je presteert beter op je werk of school

Medicatie heeft helaas ook vaak bijwerkingen.
Bij medicatie voor ahd/add zijn de meest voorkomende negatieve bijwerkingen:
• verlies van eetlust
• slapeloosheidterugkeer van symptomen, zodra het middel is uitgewerkt
• maag van slag
• hoofdpijn
• verandering in persoonlijkheid
• verhoogde hartslag of verhoogde bloeddruk
• uitslag
• tics, abnormale spiertrekkingen

Heb je last van bijwerkingen neem dan altijd contact op met je arts om te kijken of de dosis aangepast moet worden. Soms nemen de bijwerkingen af nadat je het middel een of twee weken hebt ingenomen. De juiste dosering vinden is dus een proces van vallen en opstaan.
Geneesmiddelenbehandeling is geen wondermiddel zoals sommige mensen wel eens denken. Onthoud dat dit slechts een onderdeel is van de behandeling voor adhd/add.

Gepubliceerd op: 01 okt 2010

--------------------------------------------------------------------------------

Coachpraktijk Balans, Zuid-Limburg | Mail: info@coachpraktijkbalans.nl | GSM: 06-41072828